دارابکلا

۱۳ ارديبهشت ۸۸ ، ۱۷:۵۳

دارابکلا

روستای دارابکلا از نظر تقسیمات سیاسی در مرکزیت بخش کوهدشت غربی شهرستان میاندرود با طول جغرافیایی 15 ˚ 53 و عرض جغرافیایی 33 ˚ 36 واقع می باشد. روستای مذکور از شمال به جاده ساری- نکا و شهر سورک ، از جنوب به روستای اوسا و جنگل مازندران ، از شرق به روستاهای جامخانه و پیله کوه و از غرب به روستاهای لالیم و اسبوکلا محدود می گردد.از لحاظ توپوگرافی ، این روستا در منطقه جلگه ای واقع گردیده که شیب عمومی آن از جنوب به سمت شمال می باشد.

سابقه تاریخی


مکانی که اکنون دارابکلاء در آن واقع شده است سابقه ای کمتر از سیصد سال دارد و قبل از آن روستا در مکانی بنام گنبه که اکنون به منطقه جنگلی تبدیل شده است، واقع شده بود و پیران این روستا وجود بناها و معبد، قبرستان، حمام و غیره آنرا دیده اند ( البته دست طمع کار گروهی آنرا به ویرانه ای تبدیل کرده است) که پدران و پدر بزرگان ما آجر و چوب آن بناها را کنده و جهت ساختن بناهای خود به اینجا آورده اند. وجود قبرستان و طریقه دفن مرده ها حکایت از ساکنین غیرمسلمان در این مکان دارد شاید بعد از هجوم اعراب مردم این روستا از مکانی که قبل ازآن ( بابی که امروز به اربابی و امامزاده جعفر نام دارد) ساکن بوده و به گنبه کوچ کرده اند.سنگ قبرهای موجود در امامزاده تاریخ هزار ساله را نشان میدهد در این مکان نیز نشانه هائی از آبادانی در گذشته های بسیار دور دارد وجود بقایای چند پل که بر روی داربکلا رود در همین منطقه حکایت از آبادانی آن در گذشته دارد و آجر های این پل که بوسیله اهالی کنده شده چند دستگاه ساختمان بنا شده که هم اکنون وجود دارد احتمالاً بنا به دلایلی همچون زمین لرزه و ایجادگسل و یا اپیدمی خاصی ... مردم از منطقه گنبه به مکان فعلی یعنی دارابکلاء کوچ کرده اند.



در باور عامه مردم، نام دارابکلا منتسب به داراب یکی از پادشاهان کهن ایران است و وجود قلعه ای بنام کیجا قلعه (دختر قلعه) ، که دختر داراب شاه بوده است، دلیل بر مدعای ایشان است.

حوزه علمیه

این روستا در حدود چهل سال قبل دارای اولین حوزه علمیه استان مازندران بوده است که استاد آن آیت الله دارابکلایی بوده است و نویسندگان معروفی چون آیت الله سید علی موسوی دارابی که دارای چندین جلد کتاب مانند (نصوص فی علوم القرآنی)است را معرفی کرده است.

ناهمواریها

شکل ناهمواریهای روستای دارابکلا به گونه ای است که به روشنی می توان آنها را به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم کرد.امتداد و جهت رشته کوههای روستا،به صورت دیواری مرتفع در مسافتی طولانی،خط ساحلی و جلگه های کناره ای محورساری به نکا رادربرمی گیرد .بدین علّت،تقریباً در سراسراین امتداد ،شیب زمین از ارتفاعات به سوی جلگه کاهش می یابد.در محل تلاقی جلگه و کوهپایه های شمالی روستا ،به علّت شدّت فرسایش و تراکم آبرفت،قسمتی از ناهمواری های قدیمی به وسیله رسوبات جدیدتر پوشیده شده و تنها در بعضی نقاط به صورت تپه ظاهر شده اند.در قسمت جلگه ای،تحت تاثیر نسیم بادهای محلی،تپه های خاکی تشکیل شده و سدی طبیعی وکم ارتفاع بین کوه وجلگه پدید آورده اند.

پیش بینی جمعیت

پیش بینی جمعیت از سال 1390 تا 1400: 86281

نرخ موالید در سال 1385 بر مبنای ذیج مرکز بهداشت داربکلا : % 85/1

نرخ مرگ و میر در سال 1385 بر مبنای ذیج مرکز بهداشت دارابکلا : % 78/0

نرخ رشد طبیعی در سال 1385 بر مبنای ذیج مرکز بهداشت دارابکلا:% 07/1

نرخ رشد واقعی از سال 75 تا 85 بر مبنای مرکز آمار و بهداشت   :99/98%

کارخانه

کارخانه لبنیات لاله در این روستا واقع شده است که باعث اشتغال زایی روستا شده است و محصولاتش در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران و تمام شهرهای استان مازندران یافت میشود.

تأسیسات اجتماعی روستا

۱ـ امکانات تحصیلی درروستا :

پیش دبستانی ، مدرسه ابتدایی ، راهنمایی ، دبیرستان وحوزه علمیه

2-امکانات زیربنایی :

برق ، آب ، تلفن ، گازوجاده آسفالته

3-بناهای ورزشی :

سالن ورزشی وزمین فوتبال

4-سازمان ها و نهادهای خصوصی و دولتی :

1.شرکت تعاونی

2.بانک دولتی

3.اداره پست و مخابرات

4.پاسگاه انتظامی

5-امکانات تفریحی و رفاهی :

1.جنگل

2.چشمه

3.آبشار

4.وجود دو امامزاده

5.وجود قلعه تاریخی

بهداشت و درمانگاه:

این روستا دارای دو باب خانه بهداشت، یک مرکز درمانگاه، دو باب کلنیک خصوصی و یک مرکز داروخانه فعال میباشد.


کشاورزی و دامپروری:

عمده امرار معاش اهالی از طریق کشاورزی به خصوص توتون بود اما بیش از 7 سال است که کشت توتون  تا میزان 70درصد کاهش یافته است که آن هم بدلیل سختی لین کشت و تنوع محصولات زراعی و رواج کشت آنها در روستاها از جمله کلزا، گندم، سیفی جات و ... است که جانشین توتون شده اند و محصول اول روستا کلزا و گندم است که این محصول استراتژیک در بیش از 700 هکتار از مزارع روستا کشت می شود،  که 400 هکتار از اراضی کشاورزی گندم و 300 هکتار کلزا  کشت می شود و مابقی سیفی جات و باغات با تنوع بالا می باشد. در واقع دارابکلا روستایی مستعد برای کشاورزی و جزء روستاهای نمونه شهرستان ساری محسوب می شود. همچنین این روستا دارای 48 واحد دامی  ( گاو و گوسفند ) سنتی و صنعتی میباشد. تولید گوشت قرمز ( 34 تن ) گوشت سفید مرغ ( 320 تن ) شیر (720 تن) در سال می باشد.


گردشگری:

روستای دارابکلاء در بخش جاذبه های توریستی، دیدنی ها را از نظر طبیعی و بعضاً تاریخی در خود جای داده است ، قلعه اِنار قلعه، کیجا قلعه، درّه دارکلارود، آب معدنی چشمه های ولو، تیرنگ گردی، ریک چشمه، عالوکا، میانسره   و ... آبشارهای سنگ معدن و کیجا قلعه و بری دشت دله بمرد، پارک جنگلی چیلکاچین و همچنین بناهای امامزاده علی اکبر و امامزاده جعفر از جمله جاذبه های طبیعی و تاریخی این روستا میباشد.

منابع

:1 مرکزآمارایران

:2کتابخانه سازمان جهاد کشاورزی (سئوالات موردی ازکارشناسان این مرکز)

:3 پرسش وپاسخ ازدهیارواعضای شورای محل وریش سفیدان محل

:4 استفاده ازاسناد مرکزبهداشت روستا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۲/۱۳
دارابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی